Koszyk: 0.00 zł (0)
>> idź do koszyka
Panel klienta
logowanie / rejestracja
Przerwa. Zapraszamy do składania zamówień na kalendrze trójdzielne 2025 od czerwca 2025 roku.

Druk offsetowy i cyfrowy - porównanie

<< wróć do głównej strony Blog'a

 

W branży poligraficznej bardzo często korzysta się z druku cyfrowego i offsetowego. To techniki, które znacznie się od siebie różnią. Pierwsza wykorzystuje cyfrowy zapis obrazu, który drukarka transferuje na podłoże (druk z użyciem tonera), natomiast druga bazuje na płaskiej formie drukowej, z której farbę przenosi się na podłoże, a tą z kolei utrwala przez polimeryzację. Każda z metod ma swoje wady i zalety decydujące o jej zastosowaniu przy wykonawstwie materiałów reklamowych. Czym się od siebie różnią i jakie mają plusy i minusy?


Mocne i słabe strony druku cyfrowego

Do niekwestionowanych zalet druku cyfrowego trzeba zaliczyć niską cenę, wysoką jakość, szybkość i prawie całkowity brak przygotowań. Czas wydruku jest zdecydowanie krótszy niż w przypadku drukarek atramentowych. Nie wykonuje się też druków próbnych, ani nie przygotowuje formy drukowej, co znacznie skraca cały proces i obniża jego koszty. Poza tym usługę świadczy się niemal „od ręki”. Wystarczy odszukać wskazany plik, sprawdzić, czy został odpowiednio przygotowany, wydać komendę i czekać aż urządzenie zrobi swoje.

Co więcej, drukować można na papierze o różnej gramaturze, także fotograficznym i specjalistycznym, a także na różnych podłożach. Odbitki da się personalizować, numerować, a obraz poddać cyfrowej obróbce np. w zakresie zmian kolorystyki czy rozmiaru. Poza tym cena każdej kopii wynosi tyle samo, co przy niewielkim nakładzie jest bardzo opłacalne i generuje niskie koszty realizacji zlecenia. Na plus trzeba zaliczyć szeroką paletę barw i prostą wymianę tonerów, która znacząco wpływa na wygodę.

W opozycji do tych licznych zalet pojawiają się niewielkie wady. Otóż druk cyfrowy mimo, że jego jakość, mimo że naprawdę świetna, jest nieco niższa niż druku offsetowego. Na dodatek przy średnich i wysokich nakładach staje się mało ekonomiczny, więc nie korzysta się z niego przy zamówieniach na powyżej 1000 egzemplarzy.
 

Mocne i słabe strony druku offsetowego

Jeżeli zaś chodzi o druk offsetowy, to gwarantuje doskonałą jakość wydruków o intensywnych barwach. Poza tym sprawdza się przy drukowaniu na nietypowych podłożach, także tych o dużych rozmiarach oraz przy średnich i dużych nakładach. Z każdą kolejną kopią jej cena maleje, a to przekłada się na optymalny koszt usługi. Offset posługuje się też szeroką paletę kolorystyczną, co zapewnia wierne odwzorowanie odcieni i duże pole do popisu przy tworzeniu koncepcji graficznych.

Niestety druk offsetowy, podobnie jak cyfrowy, ma też pewne wady. Przede wszystkim trwa dłużej, a wynika to m.in. z konieczności przygotowania formy drukowej, późniejszego schnięcia farb i poddawania wydruków utrwalającej polimeryzacji. Na dodatek jest pracochłonny, drogi przy niskich nakładach i uniemożliwia personalizację. To z kolei przekłada się na jego ograniczone zastosowanie.
 

Druk cyfrowy czy offsetowy?

Nie da się jednoznacznie wskazać, który druk jest lepszy. Każdy charakteryzuje się czymś innymi i to daje mu przewagę nad drugim. Gdy klientowi zależy na szybkiej realizacji zlecenia i dobrej jakości wydruków, z reguły stosuje się druk cyfrowy. Natomiast jeśli liczy się dla niego wysoka jakość i zamawia dużą ilość materiałów reklamowych, praktykuje się druk offsetowy.

Zmień kategorię