Koszyk: 0.00 zł (0)
>> idź do koszyka
Panel klienta
logowanie / rejestracja

Jakich błędów unikać podczas projektowania kalendarzy trójdzielnych?

<< wróć do głównej strony Blog'a

 

Tylko właściwie opracowany projekt kalendarza gwarantuje wykonanie produktów w sposób spełniający oczekiwania klienta. Niestety sporo osób przygotowujących go po raz pierwszy, popełnia błędy, które psują cały efekt i sprawiają, że produkty trzeba drukować jeszcze raz. Chcemy was przed nimi ustrzec, dlatego stworzyliśmy listę tych najczęściej powielanych. Znajdziecie ją poniżej.

 

Błędy związane z projektowaniem kalendarzy trójdzielnych:


• Umieszczanie w centralnej części projektu ważnych elementów – centralna część makiety to obszar, w którym znajdą się trzy kalendaria, w związku z czym nie powinno się w nim pojawić nic, co warte wyeksponowania, bo siłą rzeczy zostanie przez nie zakryte.

• Projektowanie każdego kalendarium – nie opłaca się tracić czasu na tworzenie każdego kalendarium z osobna, ponieważ zdecydowana większość drukarni oferuje gotowe wzory.

• Pozostawianie niewidocznych elementów – ukrycie lub pozostawienie elementów poza obszarem projektu nie jest dobrym rozwiązaniem i może wpływać na ostateczną postać kalendarzy trójdzielnych, więc lepiej je usunąć.

• Brak zmiany fontów (czcionek) na krzywe – o tym pisaliśmy już w poprzednim artykule, ale dla przypomnienia wspomnimy jeszcze raz. Brak zmiany czcionki na krzywe może spowodować, że po otwarciu pliku w innym programie niż ten, w którym został on utworzony, zostaną one podmienione na inne (zazwyczaj czcionkę docelową, którą obsługuje oprogramowanie), a to diametralnie wpłynie na wygląd produktu.

• Stosowanie efektów specjalnych – programy do obróbki graficznej oferują mnóstwo różnych efektów np. przezroczystości. Ich zastosowanie w projekcie nie jest zabronione, jednak należy pamiętać, by zapisać je w formie mapy bitowej 300 dpi, gdyż w innym wypadku mogą „wprowadzić” do szkicu nieoczekiwane zmiany.

 Stosowanie kolorów z palety RGB lub PANTONE – w poligrafii korzysta się wyłącznie z palety kolorów CMYK, dlatego wszelkie inne odcienie są automatycznie konwertowane właśnie na nie. Niestety nie ma pewności, że po zmianie będą wyglądać identycznie, jak te, które pojawiają się w projekcie, więc lepiej nie ryzykować i już na etapie prac skorzystać z trybu CMYK.

• Brak spadów – zachowanie 2-5 mm spadów zapewnia właściwą wielkość nadruku, zatem tło projektu lub pełniąca jego funkcję grafika muszą na nie nachodzić. Pominięcie tego aspektu może skutkować pojawianiem się na krawędziach niedodrukowanych obszarów.

• Brak marginesów wewnętrznych – brak 3-5 mm odstępów od linii cięcia może sprawić, że istotne elementy np. logo, hasło reklamowe czy dane kontaktowe zostaną przycięte lub w ogóle nie znajdą się na produkcie. Aby tego uniknąć, trzeba zastosować wymagane odległości.

• Pomijanie makiet udostępnionych przez drukarnię – większość drukarni, specjalizujących się w wykonywaniu kalendarzy trójdzielnych, udostępnia swoim klientom gotowe makiety, które uwzględniają wszystkie linie cięcia, zagięcia, bezpieczne marginesy bądź inne newralgiczne miejsca. Należy z nich korzystać, bo pozwalają uniknąć niepotrzebnych omyłek i nieporozumień. Poza tym z ich pomocą praca przebiega znacznie szybciej.

• Stosowanie niewłaściwych grafik i fotografii – oprawa graficzna firmowego kalendarza powinna nawiązywać do rodzaju prowadzonej działalności. Dlatego tak ważne jest, by dobrać odpowiednie zdjęcia i kolorystykę. W niektórych przypadkach lepiej nie silić się na oryginalność, bo rezultat może okazać się mało korzystny.

• Nieodpowiedni rozmiar czcionki – maciupeńkie literki nie zachęcają do zapoznania się z treścią, natomiast zbyt duże zajmą całą dostępną powierzchnię reklamową, w związku z tym warto poświęcić dłuższą chwilę na ich dopasowanie do rozmiaru kalendarza oraz wielkości miejsca przeznaczonego na reklamę.

Wymienione wyżej błędy mogą zepsuć całą koncepcję wyglądu kalendarza. Wypada jednak dodać, że zdarzają się coraz rzadziej, bo dostępne na stronach internetowych drukarni makiety pozwalają je skutecznie eliminować. A zatem – jeżeli macie możliwość z nich skorzystać, zróbcie to! Dzięki temu zaoszczędzicie sporo czasu, nerwów i pieniędzy, które musielibyście wydać na ponowny druk produktów.


Zmień kategorię